Els centres excel·lents han de proporcionar resposta a tot el que
han definit i planificat d’acord amb la seva missió, visió i valors i els
requeriments normatius establerts, especialment els curriculars, en el marc del
seu Projecte Educatiu.
Això es concreta en el desenvolupament de l'organització escolar, la programació
general anual de centre, les concrecions curriculars, les activitats
didàctiques de les diferents programacions d’aula, l’acció tutorial i en el
desenvolupament dels seus processos claus: acollida, acció tutorial, activitats
d’aula (amb totes les seves variants), gestió de l’FCT, dual, procés
d’avaluació i qualificació, etc.
Respecte de l’organització de les ofertes formatives, els
centres excel·lents apliquen models innovadors que s’adapten a les necessitats
canviants dels seus grups d’interès, i donen resposta a les expectatives
explícites i implícites de les diferents parts implicades en l’ensenyament. En
relació amb les programacions didàctiques i la gestió d’aula, els centres
utilitzen metodologies didàctiques, pedagògiques i tecnològiques innovadores
amb l’objectiu d’aconseguir incrementar la motivació de l’alumnat, el ple desenvolupament del seu potencial i la
implicació en el seu propi aprenentatge.
Els centres excel·lents estan orientats a donar una resposta
de qualitat al procés d’ensenyament i aprenentatge. Per això, cal controlar
aquest procés i gestionar-lo adequadament, mitjançant la utilització
d’indicadors que permeti al professorat en primer lloc, i desprès al centre,
prendre decisions a partir de dades i fets. Els centres que avancen cap a l’excel·lència
organitzen models de treball cooperatiu i harmonitzen col·lectivament els seus
criteris i actuacions per garantir l’èxit educatiu de l’alumnat en cadascun
dels nivells i matèries.
Els centres excel·lents adeqüen els processos educatius i
formatius a les singularitats de cada etapa, i a la diversitat de necessitats i
expectatives que tenen els diferents grups d’interès, interns i externs.
En els centres excel·lents l’èxit educatiu entès com la qualitat
dels aprenentatges, la millora dels resultats educatius obtinguts per tot l’alumnat, en un entorn
d’equitat i de cohesió social, que culminen amb l’adquisició de les
competències previstes, és l’objectiu més important i la raó de ser del centre,
la qual està recollida de manera clara i
explícita en el projecte educatiu i en el seu pla estratègic. Els centres excel·lents
són innovadors en la prestació del servei educatiu.
El centre educatiu informa a l’alumnat (i famílies en les
etapes obligatòries o quan l’alumnat és menor d’edat), sobre el què, com i
quan, està previst d’assolir l’establert al Projecte de centre, així com els
objectius d’aprenentatge de les concrecions curriculars de cada curs i etapa
educativa abans de formalitzar la inscripció.
El centre s’assegura que els futurs alumnes i/o famílies
coneixen l’oferta educativa que ofereix el centre, els compromisos que totes
les parts han d’acomplir per tal que es desenvolupi el servei educatiu amb
garanties d’èxit. Per això el centre excel·lent proposa una carta de compromís
i/o de serveis, indicant els compromisos d’alumnat i família per una banda i
del centre educatiu per una altra.
Els centres d’excel·lència s’ocupen que el seu l’alumnat no
abandoni els estudis. Els objectius socials identifiquen aquest fet com un
símptoma de fracàs, amb una incidència molt negativa en el futur dels ciutadans
i del país, per això es persegueix com a objectiu prioritari que almenys el 90% de
la població, assoleixi titulacions d’estudis postobligatoris.
Els centres treballen pel desenvolupament integral de
l’alumnat i per tant aborden les dimensions individuals, socials i
professionals. S’asseguren que alumnat té accés a la cultura i l’art en totes
les seves diferents manifestacions. Es realitzen esforços per afavorir la
creativitat, la innovació i la intel·lectualitat, i aquestes expressions
resulten valors positius que es tenen en compte, es valoren i es potencien.
Per últim, els centres excel·lents estableixen sistemes
d’avaluació interna i externa per tal de verificar que el procés d’ensenyament
i aprenentatge es realitza d’acord amb el planificat i s’incorporen,
permanentment, millores i innovacions que l’enriqueixen per tal d’augmentar el
valor per a l’alumnat en particular i la societat en general.
Apartat 5.1: identificació
de les necessitats educatives
Els centres excel·lents, mitjançant els equips docents i els
diferents responsables pedagògics, identifiquen les expectatives, les
necessitats i les capacitats dels seus alumnes i treballen per donar una
resposta educativa de qualitat. Per fer això analitzen, d’acord amb els factors
legals, socials, antropològics i ideològics, quins són els aprenentatges
esperats al finalitzar la seva formació, per tal de construir un perfil de
sortida que ha de concretar els diferents sabers: saber ser, saber estar, saber i saber
fer.
Determinant quan i com correspongui:
§
Els diferents perfils i etapes educatives, així
com quins són els mecanismes d’aprenentatge més eficaços per a cadascun dels alumnes
del centre.
§
El nivell acadèmic inicial de cada alumne;
analitzant, en funció del seu perfil,
les competències assolides i les
que resten per desenvolupar.
§
Com s’estableixen les aliances amb altres
centres i entitats, i d’on prové l’alumnat, per tal d’analitzar les seves motivacions,
necessitats, capacitats i actuar de la forma més eficaç.
§
Els coneixements i competències a desenvolupar
per l’alumnat.
§
Com cal actuar sobre l’entorn socioeconòmic
d’influència.
§
Com actuar a través de la contextualització
temporal i significativa dels ensenyaments per tal d’augmentar la motivació de
les persones.
§
Dissenyant els instruments idonis per vehicular
els aprenentatges, com per exemple el Projecte Lingüístic, el Projecte TAC, l’impuls
de la lectura, la digitalització de les aules, l’aprenentatge-servei, el
currículum obert, els dispositius mòbils a l’aula, la gamificació, etc.
§
Desenvolupant i actualitzant el previst en el
Projecte Educatiu i el Pla Estratègic.
Amb aquesta informació el centre revisa la concreció del
disseny curricular i estableix els objectius pedagògics a assolir tant a nivell
individual com de grup.
Identificació de les necessitats educatives: Aspectes per analitzar i
reflexionar
§
El punt de partida dels ensenyaments a desplegar
són els objectius definits a les lleis educatives i les concrecions dels
currículums establerts i reglamentaris.
§
En la identificació de necessitats educatives és
un element cabdal la informació provinent d’anteriors cicles educatius, la seva
revisió, millora i actualització.
§
És del tot convenient conèixer el que fan
d’altres centres, per la qual cosa l’eina del benchmarking és en aquest cas
imprescindible.
§
Les necessitats educatives de l’alumnat tindran
un referent en els coneixements previs necessaris a les posteriors etapes
educatives, quan els estudis són propedèutics i no finalistes.
§
En el cas de l’alumnat de formació professional,
l’actualització curricular pot no resultar suficientment àgil com per
interpretar les necessitats de l’entorn socioeconòmic present i de futur, la
qual cosa s’ha de tenir en compte per incorporar-los en les periòdiques
revisions dels dissenys curriculars.
§
El procés d’acollida i l’avaluació inicial de
l’alumnat serveix per identificar els seus coneixements previs, les seves motivacions, els seus talents i la
seva situació personal, per tal d’adaptar de forma individualitzada els serveis
educatius que se li prestaran.
§
La retroalimentació de l’avaluació inicial pot
ser un element significatiu en la millora de resultats posteriors. És important
el treball col·laboratiu amb la família quan l’alumnat és menor d’edat.
Identificació de les necessitats educatives: exemples d’actuacions
§
Conèixer els currículums i el desplegament que fan altres centres
educatius.
§
Ser conscients dels aspectes del desenvolupament
psicofisiològic-cognitiu de l’alumnat, i les diferències que ens podem trobar
al grup classe.
§
Fer reunions de coordinació i traspàs
d’informació entre professorat de diferents etapes i cicles.
§
Actualitzar els coneixements que s’impartiran a
partir d’avaluacions prèvies i els canvis de l’entorn.
§
Realitzar avaluacions inicials i diagnòstics de
les situacions individuals de l’alumnat, proporcionar retroalimentació i
observar la correcta evolució, intervenint de manera ràpida i eficaç per tal de
prevenir desajustos, quan correspongui.
§
Reconèixer les competències de l’alumnat en les
matèries instrumentals i dissenyar un pla per assolir-les, si escau, per
assegurar el correcte seguiment de les matèries d’estudi.
§
Observar si els aspectes emocionals, conductuals,
personals o familiars s’han de tenir en compte en fer el disseny, i vigilar
quan aquests, temporalment, afecten a l’alumnat per tal d’actuar en
conseqüència.
§
Tenir en compte les valoracions del seguiment de
l’FCT, i les enquestes realitzades per les empreses i alumnat.
§
Participar en reunions amb grups d’empresaris
sectorials i escoltar les seves necessitats.
§
Preguntar a l’alumnat desprès de l’acollida,
tenir en compte les seves aportacions i donar retroalimentació.
§
Aprofitar els cursos de formació per fer benchmarking
entre el professorat (i formadors) de diferents centres.
§
Observar el creixement i/o canvis reflectits en
l’entorn social, econòmic i cultural del centre.
§
Tenir en compte els resultats de les proves
d’avaluació interna i externa.
§
Disposar de radars tecnològics, pedagògics i
socioeconòmics, per tal de detectar i incorporar els canvis al Projecte
Educatiu que correspongui.
§
Dissenyar una organització flexible per a la
incorporació dels canvis, innovadora i de qualitat per l’assegurament del compliment del
servei dissenyat de manera sostenible en el temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada