Subeix 5.2: planificació
i disseny de metodologies i activitats
formatives
Per donar resposta a les necessitats detectades i als
objectius educatius a assolir, els centres excel·lents elaboren, a partir dels
criteris curriculars establerts per l’administració educativa i les necessitats
dels diferents grups d’interès, la seva programació i la concreció per a
cadascun dels ensenyaments que imparteixen.
Les programacions de les àrees, matèries, mòduls i unitats
formatives dels diferents cicles i etapes educatives del centre són coherents
amb el perfil de sortida i els valors, el Projecte educatiu i l’estratègia del
centre; preveient els elements necessaris per desplegar un procés educatiu,
centrat en l’aprenentatge, que generi alt valor afegit per l’alumnat i
l’organització.
Els centres excel·lents comuniquen les programacions
didàctiques i els resultats educatius a assolir a l’alumnat, per tal que aquest
conegui com es desenvoluparà el procés formatiu i el que s’espera d’ell. A més,
garanteixen la transmissió d’aquestes programacions a les famílies, les
empreses o entitats (en els casos que és especialment necessari).
Els centres d’excel·lència proposen metodologies didàctiques
que garanteixin, de la millor manera possible, el compliment fixat en el perfil
de sortida de cada estudiant. Les estratègies educatives disposaran de
capacitat d’adequació a les diverses necessitats formatives de l’alumnat, a les
diferents i canviants motivacions, als continguts i als objectius establerts.
Aquestes metodologies s’imparteixen de manera col·legiada per tot l’equip
docent. Tot i l’anterior, l’equip docent gaudeix de flexibilitat didàctica i
metodològica per tal d’aconseguir els fins educatius previstos, especialment en
entorns educatius molt heterogenis o quan presenten dinàmiques especials.
Els centres d’excel·lència que ofereixen ensenyaments
professionalitzadors treballen per ajustar l’oferta de formació pràctica en els
centres de treball als objectius i interessos de l’alumnat en el mig i llarg
termini, per la qual cosa es desenvolupen mòduls, unitats formatives, tallers,
pràctiques o altres activitats adreçades a complementar el currículum i
dotar-lo de major flexibilitat per fer front a les necessitats identificades.
El centre proveeix de recursos per tal de poder desplegar l’ensenyament
i aprenentatge d’acord amb el planificat i poder impartir les metodologies
dissenyades per a cada activat didàctica prevista.
Planificació i disseny de
metodologies i activitats formatives: Aspectes per analitzar i reflexionar
§
Els centres excel·lents identifiquen, generen
coneixement, metodologia i instruments d’ensenyament-aprenentatge, adequades a
les finalitats formatives, als canvis en el perfil de l’alumnat i a l’aparició
de noves tecnologies.
§
A més, amb aquest coneixement el centre
excel·lent crea protocols d’actuació a les aules que permetin garantir unes
pràctiques formatives adequades i, els diferents equips docents, elaboren els materials
didàctics corresponents per donar-hi resposta,
internament o en aliança amb entitats externes.
§
El centre posa aquests materials a disposició de
tota la comunitat educativa per al seu ús, proporciona formació interna i
recull aquestes eines en el seu sistema de qualitat per a garantir la seva
implantació sistemàtica.
§
Les programacions didàctiques compleixen amb els
criteris generals organitzatius, estratègies metodològiques, concrecions
curriculars, criteris generals d’avaluació, qualificació i recuperació, etc.,
previstos en el Projecte Educatiu.
§
El Pla general anual de centre concretarà els
punts de control del procés d’ensenyament i aprenentatge a través de les
diferents reunions d’avaluació i d’equips docents. Es determina la informació
que ha de retornar a l’alumnat i família, i s’acorden conjuntament les accions
a seguir.
§
L’equip de professorat d’un mateix grup d’alumnes
treballaran per processos i no de manera aïllada (per assignatures). L’objectiu
final és l’aprenentatge i la adquisició dels objectius i competències definides
per a cada curs, cicle o etapa; per a cada alumne i alumna. Per tant es
plausible, que en algun cas, s’assoleixin de forma suficient els objectius del
curs i/o etapa, sense haver aconseguit que l’alumnat aprengui tot el previst en
els criteris d’avaluació d’alguna assignatura.
§
El disseny del curs, la planificació, el
desplegament i qualificació final, té com a objectiu l’aprenentatge de
l’alumnat i la superació del curs. Les estratègies didàctiques, les diferents
metodològiques, els aspectes motivacionals, les avaluacions i els canvis de
millora, etc., tenen com a objectiu corregir les desviacions del procés
d’ensenyament i aprenentatge per tal d’enfocar-lo cap a l’èxit educatiu final.
§
El centre ha d’aprofitar les oportunitats que li
ofereix l’entorn, per això cal disposar d’un radar metodològic així com
incentivar la participació en grups de treball d’experimentació educativa que
sigui capaç de traslladar a l’escola les innovacions en matèria de metodologies
actives d’aprenentatge. Aspectes com l’aprenentatge cooperatiu, el foment de la
lectura, el plurilingüisme, el treball per projectes, els llibres digitals, els
mòbils i tauletes a les classes, els mètodes de treball de classe inversa, els
entorns personalitzats d’aprenentatge, l’autoaprenentatge, l’aprenentatge ubic,
les simulacions, la realitat augmentada, els grup de treball interaules i
intercentres, el joc a l’aula, l’ús de l’avaluació i l’autoavaluació com
instrument d’aprenentatge, etc.
§
El disseny de les diferents activitats
formatives, convenientment contextualitzades, és una oportunitat per tal que el
professorat disposi d’eines pedagògiques per adaptar l’ensenyament a les
circumstàncies canviants que es produeixen a l’aula.
Planificació i disseny de
metodologies i activitats formatives: exemples d’actuacions
§
Revisar cada curs el Projecte Educatiu,
incorporant modificacions per dirigir l’acció educativa d’acord amb els canvis
normatius, les propostes didàctiques dels departaments i les decisions sobre ’organització pedagògica dels ensenyaments.
§
Revisar i aprovar les programacions, cada curs,
abans d’impartir-les.
§
Assegurar-se que es disposen dels recursos
planificats per impartir la programació.
§
Planificar el seguiment docent en el Pla anual
de centre.
§
Realitzar l’acollida de l’alumnat, i si així
està previst, assignar-los acompanyament d’alumnat de cursos superiors i de tutoria.
§
Realitzar activitats d’avaluació inicial, emetre
informes i corregir el que sigui necessari per re-enfocar el Projecte pedagògic
de cada curs i alumne/a.
§
Complir amb el programa previst, utilitzant les millors
eines pedagògiques possibles.
§
Realitzar un seguiment individualitzat de
l’alumnat i global de la dinàmica del grup, analitzar els resultats i proposar
els canvis que l’equip docent consideri per assolir els objectius determinats.
§
Avaluar periòdicament els resultats acadèmics parcials
i corregir les accions educatives quan
s’escaigui.
§
Desplegar de manera integrada les activitats
previstes en l’acció tutorial i l’orientació.
§
Ajustar els nivells dels criteris d’avaluació
previstos a la realitat individual i del grup classe, sense renunciar als
objectius generals del curs.
§
Vigilar l’entorn, participar en grups
especialistes, mantenir una formació continua per part del professorat, etc. és condició indispensable d’un centre
excel·lent, per tal d’incorporar les innovacions metodològiques i noves
activitats didàctiques, que el centre pugui dissenyar com a conseqüència de
nous aprenentatges del professorat, nous materials i/o equipaments, etc.
§
Considerar l’ús de les TIC-TAC com una eina
instrumental per a l’aprenentatge de moltes altres matèries.
§
Fer ús de les TIC pot afavorir la motivació de
bona part de l’alumnat.
§
Fer ús de les eines web X.0 les quals són
instruments que permeten, en molts casos, desenvolupar activitats didàctiques
molt potents des del punt de vista de l’aprenentatge de l’alumnat, i
comparativament, molt més eficaces i econòmiques en la simulació de processos
que fer-ho amb materials reals.
§
Introduir en les activitats didàctiques del
centre les estratègies per tal que l’alumnat assoleixi les competències de la
llengua anglesa, determinades al Projecte Educatiu. S’ha de dissenyar un Pla
per assolir aquests i d’altres objectius que sens dubte haurà d’entomar el
centre.
§
Dissenyar un manual del servei educatiu que
asseguri que els processos bàsics d’ensenyament i aprenentatge es realitzen
segons la forma planificada i acordada pel Claustre de professorat. Això
incorpora entre d’altres, el seguiment de les activitats educatives, dins i
fora d’aula (incloses les activitats de tutoria), l’assistència de l’alumnat;
el seguiment, avaluació i qualificació; els punts de seguiment i control del
desenvolupament del curs en les avaluacions i les modificacions previstes com a
conseqüència de l’avaluació final que es recolliran a les memòries dels
departaments didàctics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada