Els centres implanten el pla d’acció tutorial i
d’orientació dissenyat per a cadascun
dels ensenyaments que imparteixen i el concreten mitjançant activitats eficaces
i temporitzades.
La funció tutorial ha de disposar d’eines de gestió
eficients per conservar la informació més rellevant de l’alumnat del centre,
així com de registres on deixar constància del resultat de les reunions amb
l’alumnat i les seves famílies. El tutor/a coordina l’equip docent i vetlla per
l’assoliment dels objectius previstos per a cada alumne i per al grup.
El centres excel·lents despleguen accions d’informació i
orientació d’acord amb els criteris i objectius establerts que abasten els
aspectes personals, culturals i socioeconòmics.
Els centres d’excel·lència dissenyen plans d’acció tutorial
que complementen la formació integral de l’alumnat; desenvolupen aspectes que
ajuden a millorar i optimitzar el temps d’estudi i el temps de lleure.
El Pla d’acció tutorial respon al Projecte Educatiu i és una
eina important per assegurar que s’assoleixen els valors determinats pel
centre. Per això cal realitzar activitats que facilitin que l’alumnat els
integri com a propis.
L’orientació de l’alumnat és un element clau del seu èxit
posterior.
Els centres excel·lents desenvolupen mecanismes eficaços per
al coneixement i la millora de la inserció laboral del seus alumnes, i
estableixen aliances per a garantir que s’aconsegueix el màxim valor social i
laboral.
El tutor o tutora és el professional que vetlla per la
correcta evolució de l’alumnat en el centre i per tant el responsable últim del
seu èxit educatiu.
Acció tutorial i orientació: Aspectes per analitzar i reflexionar
§
Els centres excel·lents dissenyen plans d’acció
tutorial per a cadascun dels cursos i etapes per tal de donar resposta al
definit al Projecte Educatiu.
§
Els Plans d’acció tutorial es dissenyen,
planifiquen, despleguen, controlen, s’avaluen i es milloren contínuament.
§
La tutoria de grup cal que tingui en compte
introduir activitats per desenvolupar aspectes individuals i de grup.
§
L’orientació de l’alumnat és un tema central de
la tutoria de l’alumnat, abasta l’orientació acadèmica, personal, professional
i laboral.
§
El centre pot recórrer a especialistes externs
per acomplir amb el que proposa el Pla d’acció tutoria, com per exemple: tècnics
i professionals en actiu, tècnics en orientació acadèmica, psicòlegs, etc.
§
Les visites a empreses i organitzacions,
convenientment preparades, poden ser d’utilitat alhora de realitzar
l’orientació.
§
El centre ha de valorar la oportunitat
d’introduir a la tutoria temes reaccionats amb el desenvolupament de la
intel·ligència emocional, l’autoconeixement i la gestió de la individualitat
enfront al que succeeix en els diferents entorns en què l’alumnat interactua.
§
La tutoria individualitzada ha d’ajudar a que
l’alumnat faci accions d’autoavaluació de la seva actuació al centre,
potenciant l’autoconeixement, la presa de decisions i l’èxit educatiu.
Acció tutorial i orientació: exemples d’actuacions
§
Definir en el Projecte Educatiu els objectius de
cada Pla d’acció tutorial, el temps
disponible i el retiment de comptes sobre els resultats assolits.
§
Nomenar responsables de coordinar el PAT en els
diferents nivells i etapes, dissenyar i distribuir els materials necessaris per
realitzar les sessions de tutoria. Preparar els qüestionaris d’autoavaluació de
l’alumnat i analitzar, conjuntament amb els tutors, els qüestionaris de
satisfacció de l’alumnat envers la tutoria.
§
Implementar plans d’acollida caracteritzats per
cursos i etapes.
§
Dissenyar i implementar les accions de
presentació del centre, les assignatures, el professorat, els recursos
disponibles i els referents a tenir en compte (NOFC) davant de problemes i
conflictes.
§
Acompanyar a l’alumnat en el procés educatiu,
ajudar-lo a reconèixer la seva situació respecte de l’aprofitament del curs i
ajudar-lo a treure el màxim profit personal i acadèmic de l’ensenyament al
centre.
§
Realitzar l’enquesta d’acollida, analitzar els
resultats i donar retroalimentació al més aviat possible (abans de sis setmanes
desprès de l’inici de curs) .
§
Desplegar activitats de tutoria utilitzant
diversitat de metodologies: entrevista, estudi de casos, jocs de rol,
qüestionaris, sociogrames, treball en grup i cooperatiu, etc.
§
Dissenyar el pla de formació de centre incloent
formació específica per als tutors.
§
Dissenyar les activitats de tutoria sobre hàbits
i tècniques d’estudi, quan abans millor.
§
Ensenyar a l’alumnat com s’ha d’actuar en reunions
de grup i assembles: convocatòries, gestionar les paraules, aprendre a exposar
les idees, respectar als altres, arribar a acords i respectar-los, aixecar
actes, assumir responsabilitats, fer el seguiment dels acords, etc.
§
Treballar les exposicions orals i les
presentacions en grup en les activitats de tutoria.
§
Definir els continguts i responsabilitats de les
reunions d’equips docents i juntes d’avaluació, el seguiment dels acords i el
retiment de comptes dels resultats.
§
Establir sistemes de gestió que, de manera
eficient, aportin informació sobre l’alumnat de forma ubiqua al professorat i
adaptada als criteris d’accés que es determini en funció de la responsabilitat
adquirida, respectant el previst en la Llei de protecció de dades de caràcter
personal.
§
Organitzar visites, reunions d’exalumnes, o
entrevistes personals, posteriors a la sortida de l’alumnat del centre per
contrastar l’orientació realitzada i la seva eficàcia.
§
Fer el seguiment acadèmic i laboral dels
exalumnes, almenys en els primers sis mesos desprès de sortir del centre.
Retroalimentar aquesta informació als diferents responsables dels processos del
centre.
§
Organitzar i realitzar activitats dins o fora
del centre, per tal d’assolir objectius acadèmics, culturals, artístics,
esportius, professionals, relacionals, etc. que enforteixin el caràcter de
l’alumnat, la interrelació i dinàmica del grup, o també la interrelació amb
l’alumnat d’altres grups.
§
Orientar en les activitats extraescolars i
complementàries en funció dels interessos i necessitats individuals de
l’alumnat.
§
Avaluar el Pla d’acció tutorial desplegat.
Incloure l’opinió de l’alumnat i de l’equip docent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada