Eix 1 Lideratge i Estratègia
Subeix 1.3 Organització
Els centres excel·lents disposen d’un organigrama conegut,
democràtic i assumit per l’organització, que dóna compliment al plantejament
institucional i els objectius de centre; alhora es garanteix que les funcions
dels diferents càrrecs i coordinacions són coherents amb la normativa del
Departament d’Ensenyament i que els seus objectius estan alineats amb els del
conjunt del centre.
L’equip directiu revisa de forma sistemàtica que
l’estructura de l’organització és eficaç, proporciona resposta a les necessitats dels grups d'interès als quals s'adreça; facilita la transmissió de la
informació, la gestió diària del centre, la interacció entre els diferents equips
i el desplegament de l’estratègia.
Els centres educatius fonamenten la seva activitat en el treball per
processos, identificant quins són els de caràcter estratègic, clau i de suport
tot establint indicadors per realitzar el seguiment i la seva avaluació. Els processos compten
amb un responsable que lidera la seva execució, desenvolupament i seguiment,
d’acord amb el cicle de millora continua.
L'organizatció combina els aspectes jeràrquics, funcionals, de processos i equips de millora adhoc, amb l'objectiu d'assegurar l'assoliment de la missió i la resposta a la millora contínua i la innovació.
Els centres excel·lents dissenyen un model pressupostari per
donar compliment als seus objectius. Aquest es basa en donar resposta al seu pla
estratègic, les innovacions; la millora dels equips, edifici i infraestructura,
de tal manera que les despeses fixes es redueixin per deixar marge
pressupostari a la millora i la innovació. El pressupost ha de fonamentar-se en un model de gestió de recursos
respectuós amb el medi ambient i sensible a les opinions dels grups d’interès i
a les necessitats de l’entorn i, per tant, sostenible.
Els centres aspiren a l'empoderament de les persones que hi treballen, assumint les missions dels seus processos, sent reponsables dels resultats i el retiment de comptes als diferents grups d'interès.
Organització: aspectes per analitzar i reflexionar
§
El centre proposa una organització que doni
resposta eficaç i eficient a la gestió del servei, per això es redueixen els
nivells organitzatius i es determinen clarament funcions i responsabilitats.
§
El centre incorpora la gestió per processos la
qual cosa determina enfocar-se a satisfer necessitats i expectatives dels
clients dels processos, proporcionar recursos, definir les actuacions, els
procediments de treball, els objectius a assolir i la rendició de comptes.
§
Les actuacions són proactives i per tant
dissenyades i planificades abans de la seva realització per assolir uns
objectius predeterminats.
§
Els càrrecs i funcions són flexibles i poden
canviar en funció del Projecte a desplegar.
§
L’organització del centre s’ha d’enfocar en
desplegar plans en el llarg termini, els quals es concretaran en els Plans
anuals.
§
El centre determina els perfils dels diferents
càrrecs de gestió i assegura que es compleixen i actualitzen en base a la
formació i experiència.
§
Cal establir sistemes d’avaluació i/o
autoavaluació en els diferents nivells de l’organització per tal d’assegurar
que aquesta és òptima per assolir l’estratègia.
§
Els diferents departaments i coordinacions
determinen els seus plans, projectes i objectius alineats amb l’estratègia del
centre.
§
El funcionament per equips docents és una
cultura organitzativa que es pot estendre a la resta d’àrees del centre, donat
que compleix amb un model organitzatiu centrat en assolir les necessitats i
expectatives dels receptors del servei, gestionat com un procés, planificat i
controlat, alhora que flexible, participatiu i democràtic.
Organització: exemples d’actuacions
§
Gestionar totes les àrees, departaments i
coordinacions com a processos, de forma eficaç i eficient.
§
Dissenyar el processos amb l’objectiu de
satisfer les necessitats i expectatives de qui rep el servei, amb la meta
enfocada de proporcionar un valor per sobre de l’esperat.
§
Comprovar sistemàticament l’eficàcia i
eficiència dels processos. Realitzar anàlisis periòdics per a la millora i la
incorporació d’innovacions en els processos. Controlar els resultats i prendre
decisions en base a un conjunt d’indicadors que combina mesures de percepció i
altres sobre dades i fets.
§
Comunicar a la població objectiu, de manera
eficaç, l’oferta de cursos i serveis que proporciona el centre. Senyalar els
aspectes diferenciadors de l’oferta educativa i el valor que aporta als futurs
estudiants. Desplegar accions de màrqueting per assegurar que les persones
potencialment interessades disposen de suficient informació per prendre la
decisió de inscriure’s o no en el centre.
§
Documentar les àrees sensibles mitjançant guies
i manuals, i només quan es requereix una sistemàtica rígida que afecta als
resultats dels processos claus es realitzen procediments o instruccions
documentades.
§
Afavorir la creació d’equips de millora i el
funcionament d’acord amb aquesta metodologia.
§
Assegurar l’ordre, neteja i funcionalitat de totes les àrees i serveis de
funcionament.
§
Dissenyar mecanismes de priorització de les àrees
de millora identificades, efectuar un seguiment de les accions resultants i revisar la seva efectivitat.
§
Determinar sistemes de detecció de bones
pràctiques, gestionar-les, fer-les públiques i reconèixer-les com a tals.
§
Garantir que la distribució de tasques i la
presa de decisions es duen a terme de manera transparent, per exemple amb
criteris de confecció dels horaris aprovats pel Claustre, equilibri d’hores de
reducció i responsabilitats assignades, etc.
§
Realitzar memòries anuals de rendició de comptes
en els departaments i coordinacions, i proposar
nous objectius per al proper curs alineats amb l’estratègia del centre.
§
Realitzar enquestes, o utilitzar altres
instruments, per conèixer l’adequació del servei que es proporciona a les
necessitats i expectatives.
§
Elaborar, desplegar i avaluar accions de
formació per millorar l’eficàcia i eficiència de la gestió de les persones i
equips.
§
Assegurar que en l’organització, les persones disposen
dels recursos i equips per realitzar les seves funcions i assolir els
objectius, per exemple amb l’assignació en el pressupost, la disponibilitat
d’espais i equipaments, els quals es recolliran degudament en l’inventari.
§
Incorporar a les normes d’organització i
funcionament les funcions, responsabilitats, rendició de comptes i recursos amb
els que compten els equips de millora i les coordinacions que es determinin.
§
Afavorir la ràpida integració del personal, per
exemple sistematitzant plans d’acollida. En aquestes actuacions podem aprofitar
per detectar les competències i interessos del professorat nouvingut relacionades
amb les activitats previstes al Projecte de centre i associar-les.
§
Garantir que es visualitzen les activitats
didàctiques d’èxit i es transfereixen, per exemple amb auditories,
autoavaluacions, premis, aules compartides, etc.
§
Possibilitar una organització que pugui
organitzar el seguiment i participació de les diferents parts implicades en el
present i el futur, inclosa l participació d’exalumnat en activitats
d’ensenyament i aprenentatge.
§
Dissenyar una organització flexible que asseguri
la incorporació ràpida i eficaç de nous coneixements i metodologies
d’ensenyament i aprenentatge, incloses les relacionades amb l’avaluació i
l’autoavaluació.
§
Donar suport a l’organització amb eines digitals
eficients per tal de reduir i optimitzar el temps de treball en tasques
burocràtiques i augmentar el valor proporcionat per la gestió a la millora
continua de centre educatiu ei els seus processos claus relacionats amb
l’alumnat.
§ Afavorir una organizatció que afavoreixi i estimuli l'aprenentage de l'alumnat realitzant projectes, aprenentage servei dins i fora del centre, estades de mobilitat, així com d'altres metodologies d'ensenyament i aprenentatge que requereixin una organizatció singular.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada