divendres, 22 d’abril de 2016

Design thinking en educació

Per Inmaculada Sánchez Garcías

El design thinking és una metodologia que genera idees innovadores per tal d’entendre i donar solucions reals als usuaris. Es desenvolupa seguint un procés on trobem 5 característiques diferenciades: 
- Empatia: s’han d’entendre els problemes i les necessitats dels usuaris per poder trobar la solució, tot sempre dependrà de la interacció de les persones.
- Treball en equip: perquè tots tenim la capacitat d’aportar alguna cosa.
- Prototips: s’han de veure totes les errades abans de validar-ho per tal que un cop es presentin les solucions ja estigui tot arreglat.
- Processos lúdics: perquè durant el desenvolupament del procés es tracta de que es gaudeixi.
- Contingut visual i plàstic: per poder treballar la creativitat però també la part analítica. Per tant, és molt important fonamentalment en tot el procés el tipus de materials que es fan servir, que es treballi en equip, que es tingui un espai de treball propi i tenir bona actitud per veure els errors com oportunitats. És en definitiva, un procés creatiu. 

 Font: Design Thinking en Español


Font: Mini guía: una introducción al Design Thinking + Bootcamp bootleg; Felipe González

Aplicant tot això a l’educació, deduïm que hem d’anar desenvolupant idees innovadores per tal de proporcionar solucions a l’alumnat aplicant les característiques del procés a cada cas, és a dir, en primer lloc s’haurà d’empatitzar amb els problemes / necessitats que tenen els alumnes i arrel d’això intentar definir el problema o les necessitats aconseguint un bon clima treballant en equip per resoldre-ho. A més, s’ha d’estimular als mateixos alumnes treballant tant la part creativa com l’analítica per veure les coses des d’una altra perspectiva. Per aconseguir innovacions que impactin necessitem conèixer als alumnes i preocupar-nos per la seva realitat, sinó no se’ls hi podran donar solucions reals, s’ha de mirar i escoltar, i a més involucrar-se. Un cop definit el problema / necessitat, caldrà idear les solucions i mostrar-les per tal de veure quina opinió en té l’alumne i aconseguir així una bona retroalimentació i incorporar-ho per a properes experiències. En resum, cal identificar les respostes a 4 preguntes: qui o quines són les persones que tenen el problema?, quines són les seves necessitats? com solucionem les seves necessitats? i per què és important la seva feina. Per tant, i de manera simplificada, es tracta de: 


 Font: elaboració pròpia

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada