Eix 1 Lideratge i Estratègia
Subeix 1.2 Estratègia
Els centres determinen una estratègia centrada en els seus grups d’interès, les seves necessitats educatives i les expectatives envers el servei que proporciona. Aquesta estratègia es concreta en la seva documentació (projecte educatiu, projecte de direcció, pla estratègic, normes d’organització i funcionament, plans anuals, ...) on es defineixen les línies directives que guien a l’organització. Un centre excel·lent ha de vetllar per la coherència entre tots els seus documents, especialment els de caràcter estratègic, per això cal que determini, comuniqui i revisi periòdicament la seva missió, visió i valors.
Per tot això, és necessari que aquests centres coneguin la
seva situació de partida/inicial (interna i externa) a través de diverses
fonts:
§
Els resultats dels indicadors de centre
(vinculats als seus processos, resultats, Pla Estratègic, ...)
§
L’anàlisi DAFO
§
Avaluacions (avaluacions internes i externes,
contrastació amb referents externs,...)
§
Resultats d’auditories
§
Dades de l’oferta i la demanda dels estudis
§
Informació del mercat laboral
§
Necessitats i expectatives dels grups d’interès
§
Marc legal i reglamentari
§
Tecnologia, empreses de l’entorn, recerca,
innovació, transferència de coneixement o altres
§
Aspectes socioeconòmics, de responsabilitat
social i ambiental
§
D’altres que el centre consideri
Una vegada analitzats els indicadors i dades, es defineixen
els objectius estratègics i els processos necessaris per assolir-los. Es despleguen accions de comunicació interna per tal de concretar les accions a seguir, els recursos necessaris, els indicadors de
seguiment i finalment es comunica el Pla estratègic al conjunt de la comunitat educativa. Aquests
objectius i accions es concreten en els diferents Plans anuals del centre. Les persones
que lideren el centre tenen un rol protagonista en el procés de definició i abast de
l’estratègia i del retiment de comptes als grups d’interès.
Estratègia: aspectes per analitzar i reflexionar
§
El centre identifica les expectatives i
necessitats dels grups d’interès del centre: alumnat, famílies, empreses,
professorat, administració educativa,... i entorn social i, defineix “qui”,
“com” i “quan” pot obtenir la informació, els mitjans utilitzats i com
incorporar-la a les revisions de l’estratègia del centre.
§
Estableix processos de reflexió, a partir de la
informació recollida, que produeixi com a resultat un pla estratègic o pla
d’actuació que reculli les actuacions del centre a mig i llarg termini, les
integri en els processos, determini els recursos necessaris, els elements de
control i la comunicació amb les parts interessades.
§
Fa un seguiment periòdic i sistemàtic del
desplegament de l’estratègia i la posada en pràctica dels plans del centre
utilitzant dades objectives i verificant que s’assoleixen els objectius i metes
determinades.
§
El centre disposa de mecanismes per detectar els
possibles canvis en les necessitats i expectatives dels grups d’interès i de
l’entorn.
§
Es revisa, actualitza i millora periòdicament
els projectes, programes i resultats obtinguts per tal d’assolir els nous
objectius.
§
S’estableix un sistema d’informació que permeti
la comparació amb altres centres, l’impacte de les accions desplegades, la
qualitat del treball realitzat, i la comunicació i compromís dels grups
implicats.
§
El centre determina quin són els seus trets
diferencials i els factors crítics d’èxit, els potencia, desplega, comunica i
millora.
§
El centre utilitza per implementar i desplegar
les seves accions i projectes un sistema de gestió basat en processos,
l’assumpció de responsabilitats i el retiment de comptes.
§
L’estratègia del centre és el camí per assolir
el Projecte de centre.
Estratègia: exemples d’actuacions
§
Fer un diagnòstic de la situació inicial tenint
en compte els diferents grups d’interès, i si se segmenten adequadament:
professorat, alumnat, famílies, empreses, institucions, etc.
§
Fer ús en el diagnòstic de la situació interna i
externa del centre i la corresponent projecció de futur, de tècniques i eines
de gestió contrastades tal com la DAFO, el mètode CANVAS, el diamant de Porter,
el disseny d’escenaris, o d’altres que el centre consideri útils en cada
moment.
§
Relacionar els objectius estratègics amb els
processos claus del centre, assegurar que són innovadors, que utilitzen el coneixement, i
assegurar que s’orienten al llarg termini i estan enfocats a satisfer les
necessitats i expectatives dels grups d’interès, per exemple: la millora dels
resultats d’aprenentatge, la millora dels resultats acadèmics, l’abandonament
prematur, la cohesió social i la confiança en el sistema educatiu dels diferents grups
d’interès.
§
Comunicar a l’organització l’esquema de
processos necessaris per assegurar que es pot desplegar completament la
política i l'estratègia.
§
Assignar responsables del Pla estratègic, per a cadascun
dels objectius, línies i actuacions, els quals són coresponsables del resultat
del Pla.
§
Assegurar que els objectius dels departaments,
coordinacions i personal del centre estan alineats amb la política i estratègia,
i compten amb els recursos necessaris per assolir-los.
§
Incorporar una estratègia per tal d’assegurar-se
que es treballen i comparteixen els valors acordats en el Projecte educatiu.
§
Realitzar la corresponent rendició de comptes al
Claustre, Consell Escolar i Departament d’Ensenyament. Per a la transparència
de resultats es poden fer públics els resultats claus a la web del centre.
§
Establir un Pla de màrqueting que garanteixi la
difusió i promoció de l’oferta educativa diferenciada a la població a la qual
s’adreça.
§
Conèixer els resultats i accions d’altres
centres educatius que sobresurten per les fites aconseguides, visitar-los i
compartir estratègies.
§
Desenvolupar i revisar, el Projecte Educatiu,
els trets d’identitat i la missió del centre, així com els valors i els principis pedagògics i organitzatius en què
es basa.
§
Acordar amb proveïdors i aliats, estratègies per
participar en els processos claus, projectes i innovacions; per exemple
participant de la formació, afavorint la formació dual, el disseny de projectes
comuns, fent formació a demanda, adaptacions curriculars a les necessitats de
l’entorn, etc.
§
Afavorir les estratègies de treball en grup,
formes cooperatives i col·laboratives, centrades en assolir els objectius,
d’organització flexible, enfocades en el treball innovador i fer ús intensiu de
les TICs per assolir elevats rendiments.
§
Assegurar que l’estratègia i les accions
programades per assolir-la són conegudes i compartides per l’organització. L’ús
de mapes estratègics i quadres de comandament i control poden ser útils per
relacionar i comunicar objectius, línies d’actuació i recursos necessaris per
realitzar les accions necessàries.
§
Verificar periòdicament que l’estratègia,
realment, condueix a l’assoliment del Projecte de centre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada