La
Norma UNE-EN ISO 21001 descriu un sistema de gestió per a
tot tipus d'organitzacions educatives. Alineada amb la
Norma UNE-EN ISO 9001 estableix uns requisits mínims comuns per a la
prestació de serveis de qualitat pels grups d'interès de les
organitzacions educatives.
Aquesta norma és
el resultat del comitè de Projecte ISO / PC 288 Sistemes de gestió per a
organitzacions educatives en el qual participen 44 països.
Una aportació de la Norma
21001 és la definició i inclusió del llenguatge del sector educatiu. Aquesta norma
incorpora, entre d'altres, termes com a organització educativa, servei
educatiu, formació contínua, i estudiants, en lloc de clients. Aquests canvis
en el llenguatge s'evidencien també en la forma de referir-se a la política de
qualitat, que en aquesta norma és la política de l'organització educativa, en
suport a la seva missió i visió.
De la mateixa manera, i
per donar resposta a la naturalesa del sector educatiu, la Norma inclou quatre
principis que donen compte específicament de la naturalesa de l'educació:
1.
Responsabilitat social
2.
Accessibilitat i equitat
3.
Conducta ètica en l'educació
4.
Seguretat i protecció de dades
A'aquests principis es concreten
als requisits de la política de l'organització educativa: el compromís per
satisfer la responsabilitat social de l'organització, la gestió de la propietat
intel·lectual i la inclusió de les necessitats i expectatives dels estudiants,
personal i altres beneficiaris.
Un altre fet d’especial
rellevància és l’èmfasi en la planificació i el desenvolupament del servei educatiu,
científic i tècnic.
El capítol 8, relacionat
amb la planificació i control operacional, conté la major quantitat de
continguts nous i que s'apliquen de forma específica a les organitzacions
educatives:
·
Defineix la planificació operacional específica, el
control, la determinació, comunicació i canvis dels requisits per als productes
i serveis educatius.
·
Estableix els controls del disseny i desenvolupament del
pla d'estudis i de l'avaluació sumativa.
·
En el control de la producció i prestació del servei,
precisa els requisits per a la informació de la preadmissió, les condicions
d'admissió, la provisió de productes i serveis educatius, l'avaluació sumativa
i el reconeixement de l'aprenentatge avaluat.
·
Conclou amb la inclusió dels requisits per a la protecció
i transparència de les dades dels estudiants.
Com ja hem comentat a
l’inici, aquesta nova norma complementa els continguts de la Norma UNE-EN ISO9001.
Ens referim al suport que requereixen els processos d'ensenyament i
aprenentatge en termes de personal, de recursos i de infraestructures i els
requisits que han de complir les organitzacions educatives per arribar a acords
i per comunicar-se amb els estudiants i altres parts interessades. Passa el
mateix amb el capítol 9, relacionat amb l'avaluació i l'acompliment, on precisa
les condicions que han de complir les organitzacions educatives per tractar les
queixes i els suggeriments, inclou detalls sobre els requisits de la
retroalimentació a les parts interessades i precisa els mètodes de seguiment,
mesurament anàlisi i avaluació.
De forma transversal, la norma
inclou els requisits específics per donar resposta a les necessitats especials
d'educació i això ha de ser atès en termes estratègics (lideratge i compromís),
de suport i de funcionament en l'organització. La Norma finalitza amb la
inclusió de la definició i exemples d'oportunitats de millora. Cal recordar que les oportunitats de millora
no estaven incloses en la Norma UNE-EN ISO 9001.Resumint, els
principals beneficis que assenyala AENOR per la implementació de la norma
UNE-EN ISO 21001 son:
·
Increment de la satisfacció dels estudiants incorporant
diferents estils d'aprenentatge per a necessitats i entorns diferents.
·
Resposta ràpida, eficaç i eficient a les demandes de les
parts interessades, facilitant el desenvolupament personal dels estudiants, la
seva iniciativa, creativitat, autoaprenentatge i formació contínua.
·
Foment de la participació de tots els grups d'interès en
la definició d'estratègies, polítiques, processos i recursos per aconseguir els
objectius.
·
Facilitació del procés de millora contínua basat en
l'anàlisi i avaluació de les dades, essencial per mantenir els nivells òptims
de rendiment, permetent una resposta ràpida als canvis interns o externs que es
puguin produir.
·
Gestió de les relacions amb les diferents parts
implicades, com a proveïdors socis, per augmentar la capacitat de crear valor
afegit.
·
Contribució a un desenvolupament sostenible que inclogui
educació de qualitat per a tothom, millora de la gestió del risc a través de
pràctiques sostenibles i augment de la capacitat per atraure, retenir i
mantenir satisfet al seu personal.
·
Augment de la disponibilitat, accessibilitat i equitat
dels serveis i productes educatius. Això implica la possibilitat d'ampliar el
nombre d'estudiants potencials, increment de la satisfacció dels estudiants, de
la resta del personal de l'organització i d'altres beneficiaris.
·
Foment d'un entorn professional ètic que propicia la
reducció de pèrdues materials o immaterials.
·
Generació de compromís amb la seguretat i la protecció de
les dades creant un entorn de confiança de totes les parts interessades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada