Tal com preveu, i emfatitza, la norma ISO 9001:2015, les
organitzacions s’han de gestionar per processos per tal d’estar en condicions
de proporcionar el màxim valor afegit als diferents grups d’interès, i en el
nostre cas especialment a l’alumnat.
Com sabem, els centres educatius gestionen tot un conjunt de
processos que s’interrelacionen entre si per aportar valor a les persones i
resultats de l’organització.
Centrar-se només en el procés d’ensenyament i aprenentatge
és limitant en si mateix ja que aquest procés necessita d’altres recursos
tangibles i intangibles, pedagògics, organitzatius i de gestió per tal
d’assolir el seu màxim valor possible per a l’èxit de tot l’alumnat.
La gestió de la qualitat proposa gestionar tots els
processos del centre, de la mateixa manera que gestionem el procés
d’ensenyament i aprenentatge. Per tant res de nou! el que hem de fer és aplicar
el coneixement que tenim a la gestió de la resta de processos del centre.
La gestió per processos té algunes característiques que la
fan molt adequada per tal de millorar les organitzacions, per exemple:
- Un procés ha de tenir sentit en
si mateix per això cal definir, en primer lloc, què farà, per a què i per aquí.
- A continuació determinarem que
necessitarem per executar-lo i quins resultats de qualitat esperem assolir.
- Preguntarem, a qui rep els
resultats del procés, si aquests han estat de qualitat i proporcionats en el
moment adequat.
- El responsable del procés
treballarà per a la millora continua dels resultats obtinguts, la satisfacció
de les persones i processos interns que reben els diferents resultats, serveis
o productes del procés. A més determinarà les estratègies i recursos necessaris
per tal que aquests resultats es mantinguin en el llarg termini.
- Si és necessari s’establiran
els procediments interns del procés per assegurar una realització de qualitat i
de millora contínua.
En el cas de l’alumnat ens enfocarem a realitzar un procés
d’ensenyament i aprenentatge personalitzat que acompanyi a cadascun dels
alumnes a assolir el més elevat nivell competencial, que hem dissenyat,
possible; eliminant la gestió departamental que més que ajudar el que fa és
posar barreres al progrés de l’alumnat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada